Rostkávé

   kavezz a mellrak ellen logo

 kave

Egészséged fontos bástyája a kiválóan működő bélrendszer. A táplálékokban rejlő növényi rostanyagok támogatják emésztésedet, és segítenek megszabadulni a méreganyagoktól. Nemcsak az elhízás esélyét csökkentik, de számos komoly betegségtől is megóvhatnak. Ismerd meg közelebbről a rostok természetet, hogy minden előnyüket tökéletesen kihasználhasd!

Ahány típus, annyi hatás

A növényi rostok közös tulajdonsága, hogy kalóriát alig tartalmaznak, mégis fontos szerepük van a táplálkozásodban. Két fő csoportjukat különböztetheted meg: az oldható és az oldhatatlan, nem emészthető rostokat.


Az oldható fajták között leggyakrabban a pektinnel találkozhatsz. Legnagyobb mennyiségben az almában, a körtében, a sárgarépában, a burgonyában és a sütőtökben fordul elő. A pektin fontos tulajdonsága, hogy a gyomorba kerülve nagy mennyiségű vizet köt meg, és tömegének többszörösére duzzad meg.


A vízben nem oldható rosttípusok szinte emésztetlenül haladnak végig a tápcsatornán, ám eközben alapos béltisztító feladatot végeznek. A cellulóz és a hemicellulóz a növényi sejtek külső falában lelhető fel, különösen gazdag forrásai a hüvelyesek, a káposztafélék és a hántolatlan gabonafélék.
A lignin szintén az oldhatatlan rostok közé tartozik, főként a zöldbab, a padlizsán, a zabpehely tartalmazza.

Kéményseprő a tápcsatornában

Az évek során akár több kiló salakanyag is megtapadhat a bélfaladon, különösen, ha gyakran fogyasztasz feldolgozott élelmiszereket. Nem csoda, ha rendszeresen kínoz a puffadás és az emésztési zavarok. Hogyan szabadítanak meg ettől a különböző rostfajták?


A pektin kocsonyás gélt alkot a bélrendszerben, így a megemésztett táplálék sokkal könnyebben halad a vastagbél felé. Eközben csökken az esélye, hogy lerakódások képződjenek a tápcsatorna falán.
Az oldhatatlan rostok hatására a széklet mennyisége többszörösére növekszik, és könnyebben szabadulsz meg tőle. Alacsony rostbevitel esetén a széklet napi mennyisége csupán 100 gramm, míg ha nem feledkezel meg a rostdús étrendről, akár 400 grammra is emelkedhet.


A korpafélék még egy fontos hatást rejtenek: keféhez hasonlóan finoman lesodorják a bélfalra rakódott salakanyag-maradványokat. Így nemcsak a vitaminok felszívódása javul, de a vastagbéldaganatok kockázatát is csökkented. Egy angliai vizsgálat meggyőző eredményei szerint a magas rosttartalmú étrend negyedére mérsékli ennek a daganattípusnak a veszélyét.

Harcba száll a koleszterinnel

A vérzsírok káros fajtájának emelkedett szintje a szívbetegségek kockázatával fenyeget. Az étrendedbe épített rostok gondoskodnak róla, hogy ne kelljen riasztó lelettel szembenézned.
A koleszterin-csökkentésben a különböző rosttípusok között élenjár a zabkorpa. Napi háromszor egy kávéskanál elfogyasztásával 15-20 százalékkal csökkentheted a koleszterinszintedet. A bélrendszerbe kerülve megköti az elfogyasztott táplálékok telített zsírtartalmának egy részét, így azok nem szívódnak fel, és nem kerülnek a véráramba. A rostok természetesen nem ellensúlyozzák bármilyen mennyiségű zsírdús táplálék káros hatását, de kiegyensúlyozott étrend mellett helyreállítják a vérzsírok megfelelő arányát.

Fele annyi túlsúly-esély

A többletkilókkal vívott harcodban feltétlenül gondolj a rostokra. Összetett hatással segítenek elérni ideális testsúlyodat.


Zsírmegkötő képességük révén az elfogyasztott kalóriák egy részét nem hagyják hasznosulni. Emellett megkönnyítik, hogy a bőséges táplálkozáshoz szokott emésztőrendszered mérsékeltebb adagokra álljon át. Gyomrodba kerülve megduzzadnak, gyors és hosszan tartó teltségérzést tapasztalsz, így kínzó éhség nélkül várhatod ki a következő étkezést. Míg a finomlisztből készült pékáru valósággal összeesik a gyomrodban, és rövidesen újra feltámad az étvágyad, a rostban gazdag élelmiszerek alacsony energiatartalom mellett is kitöltik a gyomrot és a bélrendszert.


Egy bostoni kísérlet 74 000 résztvevő vizsgálatával megállapította, hogy az elegendő élelmi rostot fogyasztók körében felére csökkent az elhízás esélye. Az ő étrendjükben rendszeresen szerepeltek a teljes őrlésű gabonafélék, és száműzték a finomított élelmiszereket.

Rostból is megárt a sok!

A rostok kedvező hatásai mellett kellemetlen meglepetés is érhet, ha hirtelen megemeled a mennyiséget.


A túlnyomórészt feldolgozott, puhára főzött táplálékokhoz szokott emésztőrendszered nem képes azonnal alkalmazkodni a rostban gazdag, több nyers élelmiszert tartalmazó étrendhez. Előfordulhat, hogy puffadás, gyomorfeszülés lép fel, ráadásul a székletszabályozó hatás helyett székrekedést tapasztalhatsz. Utóbbi főként akkor fordul elő, ha a rostokkal arányosan nem emeled meg a folyadékbevitelt.


Tartsd be a fokozatosságot, kezdetben elégedj meg egy-két kávéskanál zab- vagy búzakorpával, melyet savanyított tejtermékbe vagy gyümölcslébe keverhetsz. Az oldható rostokhoz könnyebben alkalmazkodik a szervezeted, így elsősorban a magas pektintartalmú gyümölcsök és zöldségek közül válogass. A hüvelyesek és káposztafélék csak akkor kerüljenek sorra, ha nem okoznak emésztési panaszokat.


Egyes betegségek esetén tartózkodnod kell a rostban dús étrendtől, ilyen a vastagbélgyulladás, a gyomorfekély heveny szakasza és a hasnyálmirigy-gyulladás. A gyógyulás során orvosi ellenőrzés mellett fokozatosan térhetsz vissza a mérsékelt rostfogyasztáshoz.

FORRÁS: otvenentul.hu